صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟

صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست؟


صندوق سهامی نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که اکثر سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد. این صندوق‌ها برخلاف صندوق‌ سرمایه گذاری با درآمد ثابت اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند.
سود صندوق سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است. یعنی سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود می‌برند و همان‌طور که ذکر شد این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند.

صندوق های سهامی مناسب چه افرادی هستند؟

صندوق های سرمایه گذاری در سهام حداقل ۷۰ درصد منابع مالی خود را در سهام شرکت‏‌ها سرمایه‌گذاری می‌‏کنند. بنابراین ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در مقایسه با صندوق‌های با درآمد ثابت و مختلط بیشتر و احتمال کسب سود بیشتر نیز در این  نوع صندوق‌ها نیز بیشتر است.
این مدل سرمایه‌گذاری مناسب افرادی می باشد که تحما ریسک پذیری بیشتری دارند و درعین‌حال تخصص و یا فرصت کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس را ندارند. باید توجه داشته باشید که صندوق های سرمایه گذاری سهامی در استراتژی سرمایه‌گذاری خود با یکدیگر متفاوت هستند و ممکن است محافظه‌کارانه، میانه‌رو یا تهاجمی باشند.
با گذشت زمان هرچه عملکرد صندوق موفق‌تر باشد، ارزش واحدهای آن صندوق هم افزایش پیدا می‌‏کند. در مقابل اگر صندوق عملکرد مناسبی نداشته باشد، ممکن است ارزش واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق رشد مناسبی نداشته و حتی کاهش هم داشته باشد.

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم

برای سرمایه گذاری بصورت مستقیم در بازار بورس نیاز به مطالعه اخبار اقتصادی و بررسی صنایعی که در آن‌ها سرمایه گذاری نموده‌اید است و این کار نیاز به صرف وقت و دانش تخصصی برای تحلیل و پیش بینی قیمت‌ها و در نتیجه کسب سود دارد. در نتیجه سرمایه گذاری مستقیم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق سهامی دارد.
همچنین مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری توسط افراد متخصص در این حوزه انجام می‌شود. بنابراین ریسک سرمایه گذاری برای افراد غیرحرفه‌ای تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

انواع صندوق های سهامی

صندوق های سرمایه گذاری سهامی را نیز می‌توان سایر صندوق های سرمایه گذاری به قابل معامله در بورس (ETF) یا غیرقابل معامله در بورس (صدور و ابطالی) تقسیم نمود.

صندوق‌ های سهامی قابل معامله

به صندوق های سرمایه گذاری سهامی گفته می‌شود که در تابلو معاملات بورس قابل خرید و فروش است. برای این منظور وارد سامانه معاملاتی کارگزاری بانک رفاه خود می‌شوید و نماد صندوق مورد نظر را جستجو کرده و آن را خریداری می‌کنید.

صندوق سهامی صدور و ابطالی

این دسته از صندوق‌ها که به آن‌ها صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual) نیز گفته می‌شود، به صندوق های سهامی می‌گویند که در تابلو معاملات قابل خرید و فروش نیستند و  با مراجعه به پورتال سرمایه گذاری امکان صدور و ابطال واحدهای آن را خواهید داشت. برای ورود و یا ثبت نام در پورتال سرمایه گذاری کارگزاری بانک رفاه کارگران کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی

 

نظر خود را ارسال کنید