بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک رفاه کارگران



 

بورس کالا

بورس کالا بازاری مشابه بورس سهام می باشد ، با این تفاوت که در این بازار تنها کالا معامله می‌شود. معامله در این بازار توسط کارگزاری بانک رفاه کارگران و بر اساس قوانینی مشخص بین عرضه‌کنندگان و متقاضیان در جهت افزایش شفافیت و کارایی مبادله صورت می‌پذیرد.
جهت آشنایی بیشتر با بورس کالای ایران اینجا کلیک کنید.

 

بورس انرژی

بورس انرژی هم بخشی از بورس کالا به حساب می‌آید. در این بازار حامل‌های انرژی و اوراق بهادار آن‌ها مانند: محصولات نفت و مشتقات آن، برق، گاز، زغال سنگ و... معامله می‌شوند.




بورس کالا و انرژی کارگزاری بانک رفاه کارگران
 

خدمات قابل ارائه در بورس کالا و انرژی توسط کارگزاری بانک رفاه کارگران

  • مشاور عرضه و پذیرش محصولات شرکت ها

  • اخذ کد معاملاتی در بورس کالا و انرژی

  • خرید و فروش کالاهای قابل معامله در بورس کالا و انرژی اعم از کالاهای کشاورزی، محصولات نفتی، صنعتی و برق

  • حوزه قرارداد های آتی(سکه، پسته، زعفران و نقره) و بازار فرعی

  • ارائه گزارش های تحلیلی صنعت

  • خدمات مشاوره در تمامی موضوعات مرتبط به بورس کالا و انرژی

  • ارائه اعتبار در خرید های بورس کالا و انرژی از طریق بسته های اعتباری بانک رفاه کارگران

  • تخفیف کارمزد در معاملات با توجه به قوانین و مقررات وضع شده

تماس باواحد پذیرش بورس کالاکارگزاری بانک رفاه کارگران: 02141772300 و02141772301
تماس باواحد پذیرش بورس انرژی کارگزاری بانک رفاه کارگران: 02141772320 و 02141772321

مراحل ثبت نام

مراحلی که خریدار برای اولین خرید از بورس کالا باید قبل از تالار معاملات انجام دهد ، به ترتیب عبارت است از:

1- انتخاب کارگزار
2-دریافت کد بورسی
3- افتتاح حساب وکالتی
4-ارائه سفارش خرید

مدارک مورد نیاز جهت شناسایی مشتریان حقیقی

1-تکمیل فرم درخواست کد و فرم احرازهویت مشتری که به تأیید کارگزار رسیده باشد.
2-تصویر شناسنامه و کارت ملی که توسط کارگزار برابر اصل شده باشد.
3-نشانی کامل اقامت شامل کدپستی و شماره تلفن مشتری.
4-تصویر مجوزهای فعالیت به همراه اسناد مربوط به فعالیت.
5-سایر موارد به تشخیص کمیته.

مدارک مورد نیاز جهت شناسایی  مشتریان حقوقی

1- تکمیل فرم درخواست کد و فرم احرازهویت مشتری که به تایید کارگزار رسیده است
2-کپی مدارک ثبت شرکت از جمله اساسنامه شرکت.
3- کپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت
4-کپی آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت.
5-کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل.
6-صور تهای مالی آخرین دوره مالی شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی.
7-مجوزهای دریافتی جهت فعالیت شرکت.
8-کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی.
9- سایر موارد به تشخیص کمیته.
لازم به ذکر است وکیل یا نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی در صورتی میتوانند موضوع پذیرش آنها را پیگیری نماید که سند رسمی وکالت از موکل خود داشته و مدارک شناسایی خود را نیز به بورس کالا ارایه نماید. متقاضیان خارج از کشور، ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی بایستی مدارک مثبته خود را به دو زبان فارسی یا انگلیسی به همراه فرم درخواست کد مشتری که به تایید سفارت یا کنسولگری ایران رسیده از طریق کارگزار مربوط به مسوول پذیرش جهت دریافت کد ارایه دهند.

زمان ارائه سفارش خرید

اخذ سفارش خرید توسط کارگزار منوط به واریز وجه به عنوان پیش پرداخت خرید، حداقل به میزان مشخص شده توسط بورس کالا وکالتی می باشد.

**نکته مهم **
واریز مبلغ پیش پرداخت معامله باید یک ساعت و در بعضی از تالار ها تا نیم ساعت قبل از شروع معاملات به حساب وکالتی خریدار واریز شود .

کارگزار موظف است براساس وجوه واریزی به حساب بانکی پیش پرداخت خرید، سفارش ها را برای مشتری یا مشتریان معین ثبت و اجرا کند. تخصیص کالای خریداری شده فقط به مشتریانی امکان پذیر است که تا قبل از پایان حراج، پیش پرداخت خود را به حساب بانکی مربوطه واریز و اسامی آنها در سیستم نظارتی بورس ثبت شده باشد. در صورتی که عرضه کننده، تسویه اعتباری معامله توسط مشتریان خاصی را بپذیرد، تأییدیه عرضه کننده باید تا زمان اخذ سفارش، توسط عرضه کننده به بورس و کارگزار خریدار ارائه و در سیستم نظارتی بورس ثبت شود. درصورت خرید اعتباری مشتری می بایست مبلغ پیش پرداخت را نیز واریز نماید و درصورت انجام خرید جهت تسویه اعتباری مقدمات مربوطه را انجام دهد.

نحوه انجام تسویه بعد از تالار معاملات

* صدور صورتحساب
* پرداخت صورتحساب در موعد مقرر
* تسویه اسنادی و مالی قرارداد در اتاق پایاپای شرکت بورس کالا ایران
* صدور درخواست ثبت سفارش از سوی کارگزار خریدار
* صدور ثبت سفارش از سوی کارگزار فروشنده
* صدور حواله کالا از سوی فروشنده

صورت حساب خرید

پس از تخصیص کالا کارگزار موظف است صورتحساب خرید را به خریدار تحویل دهد .این صورتحساب شامل موارد زیر است:
1-ارزش ریالی کالا براساس قیمت خریداری شده در تالار.
2-کارمزدهای کارگزاری ، بورس کالا و سازمان بورس.
3-اعمال پیش پرداخت به عنوان بستانکاری در صورت حساب لحاظ گردد.
4- مالیات بر ارزش افزوده: براساس درصد تعیین شده در هر سال که طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده خریدار باید به حساب فروشنده واریز کند.

نکات مهم
  1. خریداران سه روز کاری فرصت دارند تا مبلغ صورتحساب را تسویه نمایند و در صورتی که بعد از ساعت 13.00 در روز سوم اقدام به واریز وجه صورتحساب نمایند مشمول جریمه به مبلغ 0.25 درصد ارزش قرارداد به ازای هر روز تا خیر می شوند .
  2.  فرصت تسویه با تاخیر قرارداد 3 روز کاری می باشد و پس از آن قرارداد فسخ می گردد ( در صورت فسخ قرارداد ، از خریدار جریمه فسخ به میزان 5 درصد ارزش قرارداد و کارمزدهای مربوطه از محل پیش پرداخت اولیه اخذ می گردد .)