دکتر عباس کشوری : امسال اوضاع بازارسرمایه بهتر از پارسال خواهد بود.

دکتر عباس کشوری : امسال اوضاع بازارسرمایه بهتر از پارسال خواهد بود.

تحلیلگر بازارهای مالی در گفت وگو با «ایران»:

بازدهی بازار سهام بالاتر از دلار وطلا است.

به گزارش روزنامه ایران : گروه اقتصادی  - بازار سرمایه از ابتدای امسال روند متفاوتی را نسبت به سال گذشته در پیش گرفته به نحوی که بازدهی این بازار از ابتدای امسال تا میانه اردیبهشت ماه سال‌جاری حدود 15 درصد بوده است. به نظر می‌رسد با عبور شاخص کل از مرزیک میلیون و پانصد هزار واحد، بازار بورس وارد فاز جدید‌تری شده و معامله‌گران حقیقی و حقوقی این بازار را با جدیت و تعقل بیشتری رصد می‌کنند. این احتمال تقویت شده که با کاهش ریسک‌های مؤثر دربازار سرمایه، این بازاردر سال‌جاری نسبت به سایر بازارهای موازی ازبازدهی بیشتری هم برخوردارشود. به ویژه آن‌که احتمال دارد که بخشی ازمنابع بانکی در روند اخذ مالیات ازسپرده بانکی اشخاص حقوقی، به سمت بازار سرمایه سرازیر شود. حال سؤال اصلی این است که روند بازار سرمایه درسال‌جاری چگونه خواهد بود؟ آیا معامله گران حقیقی بازاردرحال آشتی با بازارسرمایه هستند؟ برای یافتن پاسخ این سؤالات، گفت‌و‌گویی کوتاه با دکتر عباس کشوری تحلیلگر بازارهای مالی و مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک رفاه کارگران انجام شده که با هم مرور می‌کنیم.

تحلیل شما ازبازار سرمایه درشرایط کنونی چیست؟

درحال حاضر، در آینده نزدیک نباید این انتظار وجود داشته باشد که نرخ دلار به زیر 27 هزار تومان کاهش یابد. درهمین حال، مشاهده می‌کنیم که نرخ سامانه نیما نیز در بالای 25 هزار تومان تقریباً درحال تثبیت است.  بنابراین اقبال بازار احتمالاً به سمت نمادهای DPS محور، صادرات محور و دلاری محور چرخش پیدا خواهد کرد. درمجموع، انتظار می‌رود که بازار همچنان حداقل تا فصل مجامع روند خوبی داشته باشد و در یک جمله، سال 1401 را بهتر از سال 1400 برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنم.

درحال حاضر چه صنایعی برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند؟

با توجه به روند پیش رو، صنایع دلاری محور نظیر پتروشیمی، فلزات رنگین، کانی‌ها و پالایشی‌ها می‌توانند از بازدهی خوبی برخوردار باشند. البته حوزه مواد غذایی و دارو هم همچنان با حذف ارز 4200 تومانی می‌توانند به عنوان گزینه‌های جذاب‌ سرمایه‌گذاری تلقی شوند. صنایع حوزه حمل و نقل هم اگر افزایش نرخ‌های آنها اعمال شود، کاندیدای کسب بازدهی قابل قبولی هستند. بنابراین در دوره‌ای از بازار به سر می‌بریم که تلفیقی از عوامل افزایش قیمت‌ها به واسطه حذف ارز4200 تومانی و افزایش نرخ ارز؛ مستعد محرک‌های اصلی رشد آن است.

توصیه شما به کسانی که در یکی دو سال اخیر در بازار سرمایه حضور داشتند و زیان کردند چیست؟

سهامداری و چینش سبد براساس این فاکتورهایی که ذکر شد می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که درزیان بوده‌اند، وضعیت بهتری فراهم کند و تا حدودی سودهای منطقی‌تری نسبت به سال گذشته عاید شود. مضافاً برای افرادی که آموزش‌های حرفه‌ای را دریافت نکرده‌اند و از تجربه کافی برخوردار نیستند توصیه می‌شود سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سهامی‌ها با توجه به مدیران نخبه‌ای که در این صندوق‌ها فعالیت می‌کنند، می‌تواند یک استراتژی مناسب و بهینه برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس و بهره‌مندی از بازده این بازار باشد.

بازدهی بازار سرمایه درسال گذشته چگونه بود و فکر می‌کنید درسال‌جاری این روند چگونه باشد؟

سال 1401 براساس این تحلیلی که ارائه شد حداقل در نیمه اول بهتر از پارسال است. در سال 1400 به واسطه کسری بودجه، فروش اوراق، افزایش‌های نرخ بهره و همچنین عدم درک واقع بینانه از اینکه وضعیت سیاسی به سمت مذاکرات پیش می‌رود یا غیره، تقریباً در یک وضعیت مبهم قرار داشت ولی به‌نظر می‌رسد سال 1401 از این منظر وضعیت شفاف‌تری خواهد داشت.

چرا دلار و سکه و طلا برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست؟

در درجه نخست، این بازارها اصولاً به لحاظ ماهیت، مولد و حائز دستاورد ثمربخش نیستند و رفتارهای سوداگری و انتظارات تورمی را تحریک می‌کنند.ولی بازار سرمایه، صرفنظر از بازار اولیه و تزریق پول جدید به تولید، به سبب خلق مزایای بازار ثانویه همچون قابلیت نقد شوندگی، بازار مولدتری نسبت به بازار طلا و دلار است و می‌تواند زمینه تأمین مالی بنگاه‌های اشتغال آفرین را فراهم کند و به بهبود تولید و تخصیص بهینه منابع به بخش‌هایی که قابلیت تولید و سرمایه‌گذاری دارند، کمک کند. ازسوی دیگر، دلار، اگر چه در مقطع کنونی درحال صعود است ولی با نوسانات زیادی مواجه بوده و احتمالاً سیاستگذاری و مدیریت، روند و بازده این بازار را تحت تأثیر قرار خواهد داد. ملاحظات دیگری نیز در این بازار مورد توجه قرار دارد، مضاف بر اینکه انتظار می‌رود که در بازار سهام با بازده بالاتری نسبت به بازارهای دلار وطلا روبه‌رو باشیم.

نظر خود را ارسال کنید