دکتر عباس کشوری: شفافیت بیشتر و کارایی بازار پیش شرط حذف دامنه نوسان

دکتر عباس کشوری: شفافیت بیشتر و کارایی بازار پیش شرط حذف دامنه نوسان

دکتر عباس کشوری مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه کارگران در گفتگو با «نشریه دنیای اقصاد» با موضوع «حذف دامنه نوسان» مطرح کرد:
به‌طور کلی، موافق حذف دامنه نوسان در یک بازه زمانی مناسب و به‌صورت متناوب، ضمن لحاظ کردن برخی الزامات هستم. بنابراین بهترین زمان برای افزایش و در نهایت حذف دامنه نوسان، زمانی است که الزامات، زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای لازم در نظر گرفته شود. در حال حاضر و در شرایط فعلی، حذف کامل دامنه نوسان در بازارسرمایه تبعات منفی خود را به دنبال خواهد داشت؛ چراکه بازار شفافیت و کارآیی لازم را ندارد. البته ذکر این نکته ضروری است که در مقطع کنونی نیز شرکت‌هایی وجود دارند که امکان افزایش دامنه نوسان برای سهام آنها وجود دارد؛ اما تعداد این شرکت‌ها محدود است.

نائب رئیس هیئت مدیره کارگزاری بانک رفاه کارگران افزود: بهترین حالت برای افزایش متناوب و در نهایت حذف کامل دامنه نوسان، حالتی است که سهام شناور شرکت‌ها بالا باشد؛ این موضوع باعث می‌شود که بازار عمق بیشتری داشته باشد و امکان دستکاری آسان قیمت‌ها از سوی برخی اشخاص وجود نداشته باشد، به دلیل اینکه دستکاری و نوسان قیمت‌ها بدون توجه به ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها، باعث متضرر شدن بسیاری از فعالان خرد بازارسرمایه خواهد شد. در مجموع می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که لازمه حذف کامل دامنه نوسان، شفافیت بیشتر شرکت‌ها و حرکت بازار به سوی یک بازار کاراست؛ یعنی بازاری که عموم سرمایه‌گذاران از اطلاعات مرتبط به شرکت‌ها آگاهی کافی و لازم را داشته باشند که این موضوع سبب می‌شود، قیمت سهام شرکت‌های موجود در بازار به ارزش ذاتی آنها نزدیک‌تر شود و به تبع آن، امکان دستکاری شدید قیمت‌ها و نوسان زیاد خنثی می‌شود

نظر خود را ارسال کنید